Аратта - На головну

17 травня 2024, п`ятниця

 

Актуально
Музей «Аратта»
Невідома Аратта
Українські фільми
Українські мультфільми
Хто ти?
  Аратта у Facebook Аратта в YouTube Версія для мобільних пристроїв RSS
Чи знаєте Ви, що:
- в містечку Глухів (Сумська область) 12 травня 1870 року, поширилися звістка, що їх знаменитому земляку Артемію Яковичу Терещенко, відомому цукрозаводчику та меценату височайшим указом надано потомственне дворянство. Сини згодом гідно продовжували його справу. А от численні онуки, вже стали прикладати свої здібності в інших іпостасях. Михайло Іванович Терещенко був міністром фінансів та закордонних справ в уряді О.Керенського; Федір Федорович Терещенко був талановитим авіаконструктором, вельми високо цінувався Жуковським, й літаки його конструкцій були прийняті на озброєння російською армією в І Світовій війні...
Курс валюти:
 урси валют в банках  иЇва
 урси валют в обм≥нниках  иЇва
 урси валют в рег≥онах ”крањни

Погода в Україні:

Наш банер

Наш банер


Філософ-бізнесмен із США, який оселився у Львові, розповідає, як за кілька мільйонів на рік виростити в Україні «американський середній клас»

Філософія 36261 перегляд

Опубліковано - 27.03.2016 | Всі публікації | Версія для друку

Американський підприємець-мислитель, який пише філософські тексти та керує технологічним бізнесом, розповідає, що корупція є і в США, але чесні суди дозволяють бізнесу нормально працювати
Американський підприємець-мислитель, який пише філософські тексти та керує технологічним бізнесом, розповідає, що корупція є і в США, але чесні суди дозволяють бізнесу нормально працювати
Курт Дулітл, який кинув все і переїхав жити в Україну, радить українцям відмовитися від гривні, набрати шерифів з Правого сектору і відібрати награбоване у місцевих ротшильдів

Американець Курт Дулітл – нетиповий мешканець львівських готелів. По 12 годин на день він просиджує в номері перед своїм ноутбуком, попиваючи чай і каву. Дулітл пише повідомлення – керуючи таким чином своєю технологічною компанією Reality By Chanting – та філософські тексти.

У свої 56 він прийшов до думки, що пріоритет в його житті – все ж таки філософія, а не бізнес. Його основний актив – погляди, а не гроші на банківському рахунку. Свій світогляд він називає власництвом – propertarianism – і щиро сумнівається, що багато хто здатен перетравити навіть базисні положення цього вчення.

При цьому сам Дулітл філософської освіти не має. Він вивчав мистецтво в Університеті Хартфорда та комп’ютерні технології в Університеті центрального Коннектикуту. Прочитав безліч книг, як це зазвичай буває із філософами. НВ поспілкувалося з Дулітлом про його погляди і вислухало його оцінки того, що відбувається в політиці та економіці.


- Курт, розкажіть трохи про себе. Що ви робите в Україні? Навіщо ви приїхали в нашу країну?

- У мене були серйозні проблеми зі здоров’ям. Я кілька разів лягав у лікарню, а коли потрапив туди втретє – мій лікар сказав мені: наступне загострення ви можете не пережити, тому якщо ви хочете щось змінити в своєму житті, то саме час це зробити. Я розлучився з дружиною, продав свій будинок, автомобіль. Мій друг, українець, запропонував зайнятися бізнесом в Україні. Я порахував – розробник, який в Сіетлі коштує $200.000 на рік, в Україні мені обійдеться в $30.000. І я переїхав до Львова. Мені сподобалося, я залишився. Це було у 2012 році.

- А що у вас за бізнес?

- Ми розробили систему планування ресурсів підприємства. Це програма, за допомогою якої ви керуєте бізнесом. Зовні дуже схожа на Facebook, але робить всякі штуки з фінансами та дозволяє співробітникам компанії спілкуватися з робочих питань. Потенційно це мільярдний бізнес.

- Ви стежите за тим, що відбувається у вас на батьківщині – в США? Багато тамтешніх журналістів та аналітиків говорять, що нинішня президентська кампанія – найбільш непередбачувана в історії країни. Ви згодні з цим?

- Якщо брати відносно недавню історію США, то так. Зараз в Америці відбувається революція проти того ладу, при якому країна жила раніше. Причому революція проходить як в середовищі міського населення, яке підтримує демократів, так і серед провінціалів, що підтримують республіканців. До цього додається демографічна революція. У нас в Америці революцій було багато. Наш динамічний спосіб зміни еліт дозволяє докорінно змінити ситуацію в країні дуже швидко.

- Поясніть, як в одній країні вживаються прихильники Дональда Трампа та Хілларі Клінтон. Коли я їх слухаю, мені здається, що це дві абсолютно різні Америки.

- Це і є дві різні Америки. І вони навіть не спілкуються між собою. Плюс Америка – це імперія, хоча мало хто любить про це говорити. Біле християнське населення хоче розвивати інститут сім’ї, будувати цивілізацію, засновану на цінностях протестантизму. Їм протистоять всілякі меншини і безліч самотніх матерів, яких об’єднують феміністичні ідеї. Перші голосують за республіканців, другі – за демократів. При цьому лінія електорального розриву проходить по межі Півночі та Півдня на момент початку нашої громадянської війни в 1861 році.

- А хіба виборців хвилюють насамперед не економічні питання? Зростання ВВП, робочі місця, ціни на споживчі товари? Хіба вони не оцінюють в першу чергу здатність кожної з партій керувати економікою – найбільшою в світі?

- Так, люди хочуть продовжувати споживати. І питання в тому, хто буде контролювати той величезний грошовий потік, який генерує споживання. В Америці існує велика проблема з розподілом доходів. У цьому питанні знову виникає конфлікт партій, конфлікт протестантів і католиків, конфлікт цивілізацій.

Наша віра в мультикультуралізм не виправдала себе. Більшість товариств здатні нормально жити, якщо меншини складають в ньому не більше 10%. У США їх набагато більше. Ми намагаємося прийти до якогось взаємного розуміння, але це погано у нас виходить.

Деякі люди дуже багато вклали в інститут сім’ї, в освіту, в результаті у них пропала необхідність мати федеральний уряд. Але є інші, які тільки на федеральний уряд і розраховують. Між ними – війна. У цих груп різні еволюційні стратегії, компромісу між якими немає. Є люди з високим IQ, але є люди з низьким IQ – з ними все в порядку, вони можуть бути добрими, але з ними неможливо розмовляти про математику. Треба називати речі своїми іменами, а більшість воліє брехати про рівність. Америка живе цим нонсенсом. А ще нам потрібно припинити вирішувати глобальні питання і зайнятися своїми внутрішніми проблемами.

- Багато країн проти такого повороту. Вони чекають допомоги від США. Візьмемо Близький Схід і його протистояння з Ісламською державою. Візьмемо нашу країну, Україну – ми теж залежні від американської допомоги.

- Є велика різниця між проханнями про допомогу і тим, що Америка нав’язує свою допомогу. Війна проти комунізму була дуже важкою і дорого обійшлася нам. На Близькому Сході ніхто не просить нас втручатися. Кордони країн повинні бути священними. Завдання уряду – дбати про свій народ, а не розширювати зону застосування своєї сили. Щодо воєн можу сказати одне – чим активніше люди торгують між собою, тим менше в них причин воювати. Америка намагається захищати демократію в світі, але демократія – це елітний продукт високорозвиненого суспільства. Її випереджають інші форми правління.

- Ви керуєте Інститутом власництва (Propertarian Institute). Що це таке? Як стати членом вашої філософської школи – потрібно читати певні книги, приймати певні рішення, брати участь в якомусь політичному русі?

- Ви коли говорите про політику, етику, право, то використовуєте певний набір слів. У будь-якій культурі, в будь-якій мові. Ці слова переважно прийшли з моральної і релігійної традицій і тому вони вже навантажені специфічним змістом. Тепер же потрібно навчитися говорити про всі ці речі словами, не перевантаженими мораллю і релігією. Ця мова має стати мовою всіх соціальних наук і бути нейтральною, як нейтральна фінансова мова.

Ще один напрямок моєї філософії – спроба зрозуміти, чому Захід обігнав всі інші регіони світу у своєму розвитку. Купка провінціалів з узбережжя Північного моря виявилася в авангарді прогресу, подібно до греків і римлян в попередню епоху. Ключова характеристика західної цивілізації – пошук компромісу. Ми прагнемо до того, щоб приходити до домовленостей, замість того щоб прагнути до істини. Істина незручна.

І ми виступаємо за ідеали аристократії. Але аристократія – це болісно, тому що в її умовах кожна людина надана сама собі. Не кожен цього хоче. За останні 150 років середній показник індивідуального IQ впав більше ніж на 12%. Якщо він продовжить падати, припинить розвиватися виробництво, торгівля.

- А аристократія не суперечить ідеалам демократії? Для США і всього Заходу демократія – фундаментальна цінність.

- Демократія – це всього лише спосіб, за допомогою якого ми змінюємо уряд. Нашою справжньою релігією є верховенство закону, яке і було споконвічним драйвером розвитку Америки. Ліві намагаються показати, що демократія – це первинна цінність, тому що це спосіб нижчих класів захопити владу. Але навіть демократії потрібен Цезар. Дуже часто Цезар виявляється Нероном, тому Цезарі – не надійні. Так що необхідно верховенство закону.

- Коренем назви вашого вчення є слово «власність». Чому воно для вас настільки важливе?

- Люди постійно прагнуть купувати – товари, свої сім’ї, дітей, друзів. Але є речі, які можна придбати – комунальна власність, суди, норми, традиції, релігії. Однак якщо ми вкладаємо в ці загальні речі щось своє, то починаємо ставитися до них як до своєї власності. Це дуже важливо. Не я перший кажу це – про це писав Джон Локк, про це говорила австрійська школа економіки [яка обґрунтовувала вільний ринок, невтручання держави в економіку і суб’єктивну природу цін].

- Ви відносите себе до австрійської школи?

- Я не буду стверджувати, що все сказане австрійцями – правильно. Та й серед них були різні течії – були австрійські німці, були австрійські євреї. Той же Людвіг фон Мізес – єврей зі Львова. Але в цілому у австрійців були непогані ідеї. Вони намагалися розвивати соціальні науки. Австрійці хотіли знайти відповідь на питання про те, скільки грошей має бути в економіці, щоб споживання було на максимумі. Але проблема в тому, що до науки австрійці домішували псевдонауку.

- А ось, наприклад, політологія може бути строгою наукою?

- Думаю, так. Що таке наука? Це алгоритм дій для досягнення істини. Я не маю на увазі істину як якусь чесність, я маю на увазі відсутність помилок.

- Сьогодні вранці я читав статтю в The Economist, де була наведена цікава статистика: у газеті New York Times, починаючи з 2006 року, слово «економіст» вживалося в 7,5 разів частіше, ніж слово «політолог». Це знак того, що політологам не довіряють? Адже на відміну від економістів, вони не можуть настільки ж ефективно доводити свої ідеї цифрами.

- Насправді економіка може бути мовою політики. Це єдиний спосіб зрозуміти, говорить хтось правду чи ні. Тому що демократія підштовхує до брехні. Але так, політології не довіряють. Науковий ступінь з політології сприймають з гумором. Те ж саме з психологією, багато в чому завдяки Зигмунду Фрейду і його псевдонауковим розробкам. Економіка теж може бути псевдонауковою, це була проблема Мізеса. А нам дуже важливо зрозуміти економічну ціну тих демографічних змін, які відбуваються. Раніше 98% американських дітей народжувалися у повноцінних сім’ях, зараз цей показник значно скоротився. В підсумку є високопродуктивні домогосподарства, що складаються з одного чоловіка, а є низькопродуктивні, де жінки і діти. На покриття цих розривів йдуть наші досягнення у виробничій продуктивності. Або ось Франція з її мультикультурним підходом. Країна просто вчинила самогубство. Ви бували у Франції нещодавно?

- Ні. Але я знаю, що у них при владі соціалістичний уряд, великі проблеми з безробіттям та економічним зростанням.

- І крім цього, вони знищили одну з найстаріших культур в Європі. А добробут країни залежить не від того, скільки в ній розумних людей, а від того, наскільки мало в ній дурнів. Ніхто не хоче говорити про справжній стан речей.

- У чому ви бачите ключове розходження між західною культурою – культурою тієї ж Америки – і українською?

- Кожен американець за будь-якої зручної нагоди сигналізує, до якого класу він належить. Це дуже неприємно. Що мені подобається в українській культурі – тут цього немає. У вас різниця між класами не настільки очевидна.

- Правда? Українці не сигналізують так активно один одному про свій клас?

- Не в таких масштабах. В англосаксонських товариствах кожен намагається показати, наскільки він краще за інших. Кожен американець намагається дуже чітко визначитися зі своїми поглядами, ідеалами і в підсумку закривається в своїй групі. В Україні ж коли я приходжу в нічний клуб, то будь-яка людина, з яким я заговорюю, легко зі мною спілкується. Цього немає в суспільствах, де кожен замкнутий у своєму класі. Це негативний результат надмірного споживання. Насправді немає принципової різниці між українцями і канадцями. Ті ж особистості, характери, які цінують сім’ї, маленькі радості, спокій.

- У нас в Україні є інша величезна проблема – корупція. Держава не виконує своїх базових функцій, чиновники вимагають хабарів. Політики постійно говорять про боротьбу з корупцією, але її поки ніхто так і не поборов. Що робити з цією проблемою?

- Будь-який уряд корумпований, навіть американський. Просто це різні системи корупції. Коли в США водія Ferrari штрафують на $700 за непристебнутий ремінь – це корупція, хоча штраф виписаний на офіційному бланку. Просто таким чином поліція заробляє свій бюджет. Але в бізнесі в Америці корупції немає. Її немає в судах.

В Україні неможливо отримати кредит, тому як немає впевненості, що суд захистить права кредитора. Вам потрібно звільнити абсолютно всіх суддів і найняти на їх місце інших людей. Знайдіть 5.000 юристів в США, в Європі – і привезіть їх сюди. Їх неможливо корумпувати. В Америці верховенство закону – це релігія, а судді – її священики.

Ще одна порада – створити інтернет-сайт, де кожен може заявляти про факти корупції. І наберіть шерифів – з того ж Правого сектору. Платіть їм високі зарплати, щоб їх неможливо було підкупити. Не забувайте про боротьбу з олігархами. Відберіть у них все, що вони отримали нечесним шляхом. Французи не побоялися відняти активи у Ротшильдів – беріть з них приклад.


- Ще одна проблема України в тому, що її суспільство очікує патерналістської опіки від держави. Багато людей чекають, що державні чиновники будуть вирішувати їх проблеми замість них. Як змінити таке ставлення до життя?

- Це прямий наслідок відсутності середнього класу. Ще 150 років тому у вас було кріпосне право, а середній клас будується протягом поколінь. Він налагоджує виробництво і запускає економіку. В Україні існує надлишок робочої сили, але брак капіталу. До речі, вам потрібно було б позбутися гривні і користуватися євро або доларами. Середній клас міг би навести порядок, але його потрібно створити. Хоча б за допомогою агресивної пропаганди – через університети та медіа. Якщо ви хочете мати процвітаючу Україну – вам потрібен місцевий аналог ВПС, який буде пропагувати цінності середнього класу. Це не дуже дорого, кілька мільйонів доларів у рік. Пропаганда тим більш актуальна, що у вас під боком – ворожа Росія.

- Це правда. Ще й голова Єврокомісії Жан-Клод Юнкер заявив, що найближчі 20 років Україна не стане членом Євросоюзу.

- Це неправда. Як тільки ви отримаєте безвізовий режим – це відбудеться природним шляхом. Європейці просто бояться, що люди з вашого нестабільного східного регіону рвонуть до них. Хоча мені здається, вам потрібно створити політичний союз з Польщею. ЄС може бути небезпечний.

- Чому?

- Там дуже неспокійно – візьмемо хоча б міграційну кризу. Україна ж гомогенна, це її сильна сторона.

- Але у нас на Донбасі теж порядку небагато.

- А ось тут вже в мене виникають питання. До початку конфлікту на Донбасі я чув від багатьох українців, що сходу треба дозволити йти своїм власним шляхом. Зараз же ви обурюєтесь. Якщо ви хочете мати керовану країну, то повинні дбати не про її розміри, а про її успішність. Донбаський конфлікт буде продовжуватися ще довго.

 

 
Share/Bookmark
 
Публiкацiї за темою «Філософія»:
 
  
Публікації:

Останні новини:

Популярні статті:
 
 

В цілому, люди працюють більш напружено й більш інноваційно, якщо їх не примушують. Зовсім інша картина там, де їм жорстко вказують, що робити”
Соічіро Хонда

 
Подорожуйте Україною комфортно і без обмежень!
 

 

 

© АРАТТА. Український національний портал. 2006-2024.
При передруці інформації, посилання на aratta-ukraine.com обов`язкове.