Аратта - На головну

26 травня 2017, п`ятниця

«АРАТТА. Вікно в Україну» - домашня сторінка  Лист до редакції  Інформація про портал

Актуально
Музей «Аратта»
Невідома Аратта
Українські фільми
Українські мультфільми
Хто ти?
  Аратта у Facebook Аратта в YouTube Версія для мобільних пристроїв RSS
Чи знаєте Ви, що:
- в містечку Глухів (Сумська область) 12 травня 1870 року, поширилися звістка, що їх знаменитому земляку Артемію Яковичу Терещенко, відомому цукрозаводчику та меценату височайшим указом надано потомственне дворянство. Сини згодом гідно продовжували його справу. А от численні онуки, вже стали прикладати свої здібності в інших іпостасях. Михайло Іванович Терещенко був міністром фінансів та закордонних справ в уряді О.Керенського; Федір Федорович Терещенко був талановитим авіаконструктором, вельми високо цінувався Жуковським, й літаки його конструкцій були прийняті на озброєння російською армією в І Світовій війні...

Наш партнер - Дата-центр «Об`єднані Мережі України»

Курс валюти:
Курси валют в банках Києва
Курси валют в обмінниках Києва
Курси валют в регіонах України

Галерея дизайну «Аратта» — архітектура, брендінг, поліграфія, веб

Клуб української культури «Аратта» (м.Нововолинськ)


Погода в Україні:
 

Наш банер

Наш банер


Чому не «працює» церковне хрещення?

Психологія та стосунки 12886 переглядів Система Orphus: виділіть орфографічну помилку мишею і натисніть Ctrl+Enter

Опубліковано - 15.06.2011 | Всі публікації | Версія для друку

Що відчуває дитина під час такого обряду? Крім зайвих фізичних страждань - нічого...
Що відчуває дитина під час такого обряду? Крім зайвих фізичних страждань - нічого...
З початку дев’яностих років минулого століття ми стали свідками масового явища - хрещення в церкві. Багато хто став учасником цього «руху».

Вже достатньо сказано про соціальні та психологічні причини цього явища - втрата віри у звичні соціальні цінності, необхідність відчувати пов’язаність з чимось значним, потреба в щось вірити і т.п. Незважаючи на масовість, кожен учасник цього «руху» пов’язував з прийняттям хрещення щось своє особисте, нехай смутні, але все-таки надії на краще життя.

Підстави для таких надій знаходяться не тільки в природному прагненні людини до життєвого благополуччя, але й в церковній догматиці: «Хрещення є Таїнство, в якому віруючий ... вмирає для життя плотського, гріховного і відроджується Духом Святим в життя духовне, святе» (Православний катехізис, п. 285).

Минуло багато часу з того моменту, і вже можна підводити підсумки. Що дало охрещеній людині її хрещення? Чи привело воно до поліпшення життя людини? На основі свого двадцятирічного священицького досвіду можу впевнено сказати: «Ні, хрещення не «працює», не дає покращення життя людини».

Звичайно, є винятки. Але вони пов’язані більшою мірою з радикальною зміною звичного життя людини, ніж з її внутрішніми змінами. Наприклад, мати втратила дитину і після хрещення повністю занурилася у виконання нескінченних церковних приписів. Це, звичайно, відволікає від горя, і в цьому сенсі можна говорити про користь хрещення та церковного життя.

Хрещення в церкві наших сучасників продовжується і сьогодні, правда, не настільки масштабно, як у дев’яностих роках. І тому важливо зрозуміти, чому не «працює» хрещення. Де ж обіцяне «духовне і святе» життя? Що можна зробити, щоб хрещення призводило до покращення життя людини? Для відповіді на ці питання скористаюся своїм досвідом практикуючого психолога.

З психологічної точки зору, хрещення - це ініціація, що переводить людину у новий стан і яка дає їй життєві ресурси в цьому стані. В даний час приклади справжніх ініціацій ми знаходимо, як правило, тільки в збережених архаїчних культурах. Наприклад, ініціація хлопчика до числа воїнів племені чи ініціація дівчинки в дівчину, що готує її до заміжжя. Для цих ініціацій характерні важкі фізичні випробування, що викликають глибокі і сильні переживання. Можна сказати, навіть необхідне фізичне та емоційне потрясіння, яке на час ініціації повністю оволодіває людиною. Для чого це потрібно?

Як вже говорилося, ініціація - це психологічний ритуал включення людини в нове, якісно інше, життя. Щоб це «включення» відбулося ефективно, по-справжньому, необхідно спиратися на вже існуючий життєвий досвід людини. Цей досвід є у всіх людей - це досвід народження, досвід нашої появи на світ. Народження є для дитини і фізичним, і емоційним стресом, навіть при нормальних пологах. Змінюється тип харчування, дихання, температурний режим, змінюються всі відчуття, проходження через родовий канал викликає здавлювання тіла немовляти і змушує незвично працювати його м’язи. Травма народження добре описана і вивчена ще на початку минулого століття (наприклад, Отто Ранк).

Невипадково ритуали ініціації мають символіку занурення в матку (печера, тісна хатина, купіль) і символічний вихід з неї. Це завжди викликає подив у дорослої людини, навіть у сучасників Христа: «Нікодим йому каже: як може людина родитися, бувши старою? Хіба може вона ввійти до утроби своїй матері знову й народитись? (Ін.3, 4). Так, «може», якщо захоче народитися для нового життя. Очевидно, що для цього необхідно поєднання двох складових: сильного емоційного переживання, схожого на наш досвід народження, і усвідомленого ставлення до того нового життя, до якого вона народжується. Поєднання цих компонент в обряді ініціації дає нове життя і ресурси для його проживання. Про це говорить і Христос : «... Поправді, поправді кажу тобі: якщо хто не народитися від води та Духа, не може увійти в Царство Боже» (Ін.3, 5).

Що ми маємо в сучасній Церкві? По-перше, священики не готують охрещених до емоційного переживання нового народження, «народження від Духа» (Ін. 3,6), тому що самі не знають, що це таке. Та й навіщо це робити? Народ і так купує цю послугу. По-друге, власне народ не знає, у що він хреститься, а Церква не пояснює. Навіщо пояснювати, якщо вони і так хрестяться? Ось тому Хрещення і не «працює» - не дає людині бажаної трансформації життя, її покращення.

Передбачаю заперечення релігійних фанатиків: «Як Ви смієте так думати? Хіба Ви не знаєте, що Хрещення єднає людину з Церквою Небесною?» Та знаю, що з’єднує. Але людина платить в Церкві земними грошима, а не «небесними». А земні гроші дістаються більшості важкою працею, і людина має право за свої зароблені гроші отримати від Хрещення хоч щось в цьому земному житті. Але, на жаль, нічого не отримує. Ось і доводиться нам, психологам, «доробляти» те, що не робить Церква.

Якщо ви помітили в тексті орфографічну помилку, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

 

До теми:
 
Share/Bookmark
 
Loading...
Публiкацiї за темою «Психологія та стосунки»:
 
  
Публікації:

Останні новини:

Популярні статті:
 
 

У сучасних умовах будь-яка нація, що не бажає «самознищення» чи рабського становища у світовому співтоваристві, повинна на перше місце висувати завдання інтелектуальної безпеки”
Юрій Канигін

 
Відпочинок на схилах Дніпра
 
Опитування:

Україна сьогодні -
Окупована країна
Незалежна і самостійна
“Бананова республіка”
Час покаже







 

 
Яндекс цитування Internet Map Счётчик тиц и PR Український рейтинг TOP.TOPUA.NET

© АРАТТА. Український національний портал. 2006-2017.
При передруці інформації, посилання на www.aratta-ukraine.com обов`язкове.